Veelgestelde vragen

Algemeen

Hoe kan ik bestellen bij Pluripharm Direct?
Door te klikken op de knop aanmelden registreert u zich voor Mijn Direct. De online cliëntenomgeving van Pluripharm Direct. Via uw persoonlijke Mijn Direct omgeving kunt u online bestellen en heeft u inzicht in uw bestellingen.
Liever persoonlijk contact? Neem dan vrijblijvend contact op via telefoonnummer 0800-5044 of laat uw gegevens achter via het contactformulier. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.
Voor welke hulpmiddelen kan ik bij Pluripharm Direct terecht?

Pluripharm Direct levert kwalitatief hoogwaardige medische hulpmiddelen voor diabeteszorg, incontinentiezorg, stomazorg, wond en compressiezorg en medische voeding. Klik op een zorggebied voor meer informatie.

Hoe kan ik mijn apotheek aanmelden voor een samenwerking?

Samenwerken op een manier die het beste bij uw apotheek past? Dat kan! Laat uw gegevens achter via apotheek aanmelden en wij nemen graag de mogelijkheden met u door.

Wat is de levertijd?

Uw bestelling wordt binnen 1 tot 2 werkdagen thuis geleverd met PostNL. PostNL levert op dinsdag t/m zaterdag. Worden uw materialen in de apotheek geleverd? Dan ontvangt u van uw apotheek een bericht wanneer u uw pakket kunt afhalen.

Kan ik mijn kosten declareren bij mijn zorgverzekering?

Als u materialen besteld bij Pluripharm Direct dan verzorgen wij de declaratie voor u. Dit doen wij rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. Om uw materialen te kunnen declareren hebben wij een recept of machtiging nodig vanuit uw voorschrijver. Medische hulpmiddelen vallen onder het basispakket van uw zorgverzekering. Dit betekent dat de declaratie hiervan verrekent wordt met uw eigen risico. Wilt u zeker weten dat uw hulpmiddelen worden vergoed? Dan raden wij aan contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Hoe kan ik contact opnemen?

Voor meer informatie, vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via telefoon, whatsapp, e-mail en chat of u kunt het contactformulier invullen. Ga naar onze klantenservicepagina voor meer informatie.

Ik heb een klacht, wat kan ik doen?

Wij gaan graag met u in gesprek. U kunt uw klacht kenbaar maken via e-mailadres kwaliteit-direct@ezorg.nl. Onze kwaliteitsafdeling neemt zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 2 werkdagen contact met u op.

Hoe gaat Pluripharm Direct om met privacy gevoelige gegevens?

Uw privacy is voor ons een belangrijk onderdeel van de zorgverlening, daarom gaan wij zo zorgvuldig mogelijk met uw persoonlijke gegevens om. Persoonsgegevens zijn voor u altijd inzichtelijk en opvraagbaar. Persoonsgegevens worden enkel indien noodzakelijk gedeeld met andere zorgprofessionals zoals uw apotheek, uw voorschrijver of uw zorgverzekeraar. Voor meer informatie over dit onderwerp verwijzen wij u door naar onze privacyverklaring.

Bestellen

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

Door te klikken op de knop aanmelden registreert u zich voor Mijn Direct. De online cliëntenomgeving van Pluripharm Direct. Via uw persoonlijke Mijn Direct omgeving kunt u online bestellen en heeft u inzicht in uw bestellingen.

Liever persoonlijk contact? Neem dan vrijblijvend contact op via telefoonnummer 0800-5044 of laat uw gegevens achter via het contactformulier. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.
Wat kan ik bestellen?
Pluripharm Direct levert kwalitatief hoogwaardige medische hulpmiddelen voor
 
Klik op een zorggebied voor meer informatie.
Hoe ontvang ik mijn bestelling?
Binnen 1 tot 2 werkdagen wordt uw bestelling in een discrete verpakking door PostNL bij u thuisbezorgd of u kunt de bestelling afhalen in uw apotheek. Dit is afhankelijk van de overeenkomst tussen Pluripharm Direct en de apotheek. U wordt hier tijdens het maken van de bestelling over geïnformeerd.
Kan ik producten met spoed bestellen?

Wij begrijpen dat in kritieke situaties snel gehandeld moet worden. Neem contact op met onze klantenservice via 0800-5044. Wij nemen de eventuele mogelijkheden met u door. Wij zijn 24/7 bereikbaar.

Hoe kan ik een wijziging doorgeven?

Een wijziging in uw situatie of productgebruik kan natuurlijk altijd voorkomen. Neem contact op met onze klantenservice en wij helpen u graag verder.

Hoe wordt mijn bestelling verpakt?

Uw bestelling wordt op discrete wijze bij u thuis of in de apotheek geleverd. Dit betekent dat op de buitenkant van het pakket niet zichtbaar is wat er in de doos zit. Het pakket kan, maar alleen op uw verzoek ook afgeleverd worden bij buren of omwonenden wanneer u niet thuis bent. Geef dit aan tijdens het bestellen.

Hoe wordt mijn bestelling verzonden?

Uw bestelling zal thuis geleverd worden door PostNL. Wanneer uw bestelling geleverd wordt in de apotheek dan verzorgd Alpha Logistiek de bezorging.

Betaal ik verzendkosten?

Er worden geen verzendkosten in rekening gebracht. De bezorging is gratis.

Wat als ik niet thuis ben op het moment van bezorging?

De afleverdatum wordt zo veel mogelijk met u afgestemd. Indien u niet thuis bent op het moment van bezorging dan zal het pakket op een later moment nogmaals worden aangeboden. Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een track & trace e-mail van PostNL. Via deze e-mail kunt u de levering volgen en eventueel het bezorgadres wijzigen naar een PostNL afhaalpunt. Het is niet mogelijk om het bezorgadres te wijzigen naar een ander woonadres. Het pakket kan, maar alleen op uw verzoek ook afgeleverd worden bij buren of omwonenden wanneer u niet thuis bent. Geef dit aan tijdens het bestellen. Is uw e-mailadres nog niet bij ons bekend? Geef deze dan door via onze klantenservice.

Wat als ik mijn pakket niet kan ophalen in de apotheek?

Wanneer uw bestelling in de apotheek wordt geleverd dan raden wij aan met de apotheek af te stemmen of u gebruik kunt maken van de thuisbezorgservice van de apotheek. Heeft de apotheek geen thuisbezorgservice dan kan de apotheek de aanvraag bij Pluripharm Direct neerleggen om uw bestelling door PostNL bij u thuis te laten bezorgen.

Kan mijn bestelling in het buitenland geleverd worden?

Pluripharm Direct levert in heel Nederland en tot 50 km buiten de landsgrenzen van Nederland.

Kan ik mijn bestelling retourneren?

Een bestelling kan alleen geretourneerd worden wanneer de verpakking ongeopend is. Geopende verpakkingen vallen niet onder het herroepingsrecht en kunnen daarom niet geretourneerd worden. Wanneer u een bestelling wil retourneren vragen wij u om contact op te nemen met onze klantenservice via 0800-5044. Wij nemen de reden van retour met u door evenals hoe u de bestelling kunt retourneren. Voor het retourneren worden geen kosten in rekening gebracht. U kunt uw bestelling ongeopend bij een PostNL pakketpunt af geven onder vermelding van ons antwoordnummer. Antwoordnummer 276 1800 VB Alkmaar.

Verzending en levering

Wat is de levertijd van mijn bestelling?
De levertijd is 1 tot 2 werkdagen. Uw bestelling wordt in een discrete verpakking door PostNL bij u thuisbezorgd of u kunt de bestelling afhalen in uw apotheek. Dit is afhankelijk van de afspraken die uw apotheek met ons heeft gemaakt.
Wat zijn de verzendkosten?

Er worden geen verzendkosten in rekening gebracht. De bezorging is gratis.

Hoe volg ik mijn bestelling? (Track & Trace)

U ontvangt van PostNL een Track & Trace e-mail. Via deze e-mail kunt u uw bestelling volgen en het verwachte bezorgmoment inzien. Komt het bezorgmoment niet uit? Via de Track & Trace e-mail kunt u het bezorgmoment wijzigen of eventueel het bezorgadres wijzigen naar een PostNL-afhaalpunt. Het is niet mogelijk om het bezorgadres te wijzigen naar een ander woonadres. Let op: is er geen e-mailadres bij ons bekend dan ontvangt u ook geen Track & Trace e-mail. Geef uw e-mailadres door aan onze klantenservice en wij zorgen ervoor dat u de Track en Trace e-mail voortaan zal ontvangen.

Kan ik het bezorgadres nog wijzigen?

Ja, dat is in veel gevallen mogelijk. U ontvangt van PostNL een Track & Trace e-mail. Via deze e-mail kunt u uw bestelling volgen en het verwachte bezorgmoment inzien. Komt het bezorgmoment niet uit? Via deze e-mail kunt u het bezorgmoment wijzigen of eventueel het bezorgadres wijzigen naar een PostNL-afhaalpunt. Het is niet mogelijk om het bezorgadres te wijzigen naar een ander woonadres. Let op: is er geen e-mailadres bij ons bekend dan ontvangt u ook geen Track & Trace e-mail. Geef uw e-mailadres door aan onze klantenservice en wij zorgen ervoor dat u de Track en Trace e-mail voortaan zal ontvangen.

In welke gebieden levert Pluripharm Direct?

Pluripharm Direct levert in heel Nederland en tot 50 km buiten de landsgrenzen van Nederland.

Mijn pakket is niet bezorgd, wat kan ik doen?

U ontvangt van PostNL een Track & Trace e-mail. Via deze e-mail kunt u uw bestelling volgen en het verwachte bezorgmoment inzien. Heeft u uw bestelling nog niet ontvangen? Dan raden wij aan eerst de Track & Trace informatie van PostNL na te kijken. Het kan zijn dat het bezorgmoment is aangepast. Heeft u geen Track & Trace e-mail ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij kunnen de bezorginformatie voor u inzien en uw e-mailadres toevoegen zodat u in het vervolg de Track & Trace e-mail zelf kunt ontvangen.

Naar welk adres wordt mijn bestelling gestuurd?

Uw bestelling wordt bezorgt op het door u opgegeven huisadres of bij uw apotheek. Indien u niet thuis bent op het moment van bezorging dan zal het pakket op een later moment nogmaals worden aangeboden. Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een track & trace e-mail van PostNL. Via deze e-mail kunt u de levering volgen en eventueel het bezorgadres wijzigen naar een PostNL afhaalpunt. Het is niet mogelijk om het bezorgadres te wijzigen naar een ander woonadres. Het pakket zal in geen geval bij buren of omwonenden geleverd worden. Is uw e-mailadres nog niet bij ons bekend? Geef deze dan door via onze klantenservice.

Door wie wordt mijn pakket geleverd?

Uw bestelling wordt thuisbezorgd door PostNL. Wanneer uw bestelling geleverd wordt in de apotheek dan verzorgd Alpha Logistiek de bezorging.

Retourneren

Kan ik mijn bestelling retourneren?

Een bestelling kan alleen geretourneerd worden wanneer de verpakking ongeopend is. Geopende verpakkingen vallen niet onder het herroepingsrecht en kunnen daarom niet geretourneerd worden. Wanneer u een bestelling wil retourneren vragen wij u om contact op te nemen met onze klantenservice via 0800-5044. Wij nemen de reden van retour met u door evenals hoe u de bestelling kunt retourneren. Voor het retourneren worden geen kosten in rekening gebracht. U kunt uw bestelling ongeopend bij een PostNL pakketpunt af geven onder vermelding van ons antwoordnummer. Pluripharm Direct Antwoordnummer 276 1800 VB Alkmaar.

Moet ik betalen voor retourneren?

Nee, voor het retourneren worden geen kosten in rekening gebracht. U kunt uw bestelling ongeopend bij een PostNL pakketpunt af geven onder vermelding van ons antwoordnummer. Let op: geopende verpakkingen vallen niet onder het herroepingsrecht en mogen daarom niet geretourneerd worden. Pluripharm Direct Antwoordnummer 276 1800 VB Alkmaar.

Wat is het retouradres?

Het antwoordnummer van Pluripharm Direct is:

Antwoordnummer 276
1800VB Alkmaar

Let op: geopende verpakkingen vallen niet onder het herroepingsrecht en mogen daarom niet geretourneerd worden.

Waar kan ik mijn producten voor retour afgeven?

U kunt uw pakket ongeopend en onder vermelding van ons antwoordnummer afgeven bij een PostNL-punt. Via https://www.postnl.nl/locatiewijzer/ vindt u snel een locatie bij u in de buurt.

Kosten declareren

Worden medische hulpmiddelen vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Medische hulpmiddelen voor incontinentie, diabetes, stoma, wond en compressiezorg of medische voeding vallen onder uw basisverzekering en worden op basis van de eisen van de zorgverzekeraar vergoed. Deze hulpmiddelen worden wel verrekend met uw eigen risico, zolang dit bedrag nog niet volledig betaald is. Wij adviseren u dan ook goed uw polisvoorwaarden door te nemen. Heeft u meer vragen over uw polisvoorwaarden of de vergoedingen per product? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Hoe worden mijn medische hulpmiddelen gedeclareerd bij de zorgverzekeraar?

Pluripharm Direct dient de declaratie voor uw medische hulpmiddelen voor u in bij uw zorgverzekeraar. De medische hulpmiddelen worden verrekend met uw eigen risico. Indien er sprake is van verrekening met het eigen risico dan zal de zorgverzekeraar dit bij u indienen. Heeft u vragen omtrent uw eigen risico? Dan raden wij aan contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Heb ik een recept nodig om te kunnen bestellen?

Ja, om te kunnen bestellen is er in alle gevallen een recept of machtiging nodig. Deze wordt vertrekt door uw behandelend arts. Aan de hand van het recept wordt er vastgesteld welk materiaal het beste past in uw situatie. Daarnaast wordt er gekeken of uw zorgvraag voor vergoeding in aanmerking komt. Zo worden eventuele kosten voorkomen en maken we de declaratie bij de zorgverzekeraar direct voor u in orde.

Wat als het medische hulpmiddel dat ik nodig heb niet vergoed wordt?

Medische hulpmiddelen voor incontinentie, diabetes, stoma, wond en compressiezorg of medische voeding vallen onder uw basisverzekering en worden op basis van de eisen van de zorgverzekeraar vergoed. Medische hulpmiddelen die niet binnen de vergoeding vallen kunt u in veel gevallen zelf kopen bij uw apotheek of de drogisterij. Onze klantenservice adviseert u graag.

Wat kan ik doen wanneer ik extra materialen nodig heb?

In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar is opgenomen hoeveel materiaal er maximaal per periode verstrekt mag worden. Heeft u tijdens de looptijd van een periode toch extra materialen nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij bekijken graag samen met u wat we voor u kunnen betekenen.

Mijn Direct

Wat is Mijn Direct?

Mijn Direct is de online cliëntenomgeving van Pluripharm Direct. Via uw persoonlijke Mijn Direct omgeving kunt u gemakkelijk een intakegesprek plannen, eenvoudig online bestellen en heeft u volledig inzicht in uw bestellingen.

Wat zijn de voordelen van Mijn Direct?

Met uw persoonlijke Mijn Direct omgeving heeft u snel toegang tot persoonlijke zorg, service en informatie. U kunt gemakkelijk een intakegesprek plannen op een moment dat het u uitkomt. Daarnaast kunt u online bestellen en heeft u volledig inzicht in uw bestelhistorie.

Hoe maak ik een account aan voor Mijn Direct?

Klik op klant worden, vul uw gegevens in en maak een account aan. Wanneer het account is geverifieerd kunt u een intakegesprek plannen. Tijdens dit gesprek geven wij uitleg over Mijn Direct en worden al uw vragen beantwoord. Hierna kan de eerste bestelling geplaatst worden.

Kan ik ook zonder een Mijn Direct account bestellen?

Ja, dat kan. Wenst u te bestellen zonder een Mijn Direct account dan kunt u ook bestellen via onze klantenservice. U kunt uw recept doormailen via ons beveiligde e-mailadres pluripharm-direct@ezorg.nl of u kunt bellen met 0800-5044.

Voor welke zorggebieden kan ik gebruik maken van Mijn Direct?

U kunt via Mijn Direct online bestellen voor afvoerend en absorberend incontinentiemateriaal en diabetesmateriaal. Voor de zorggebieden wond en compressie, medische voeding en stoma kunt u (nog) niet online bestellen. Uw Mijn Direct account geeft wel volledig inzicht in uw bestelhistorie.

Voor apotheken

Hoe meld ik een nieuwe cliënt aan?

Een nieuwe cliënt aanmelden kan door het formulier cliënt aanmelden op de website in te vullen of door te mailen naar pluripharm-direct@ezorg.nl. In beide gevallen is het van belang om een recept en de contactgegevens van de cliënt mee te sturen. Aan de hand van deze gegevens wordt de aanmelding, op werkdagen, binnen 24 uur in behandeling genomen. De gegevens worden op een beveiligde manier verzonden en ontvangen.

Ik heb een nieuw recept voor een bestaande cliënt, waar dien ik deze in?

Een nieuw recept voor een bestaande cliënt kan verzonden worden via ons e-mailadres pluripharm-direct@ezorg.nl. De gegevens worden op een beveiligde manier verzonden en ontvangen. Het recept zal op werkdagen binnen 24 uur in behandeling genomen worden.

Hoe start ik een samenwerking met Pluripharm Direct?

Samenwerken op een manier die het beste bij uw apotheek past? Dat kan! Laat uw gegevens achter via apotheek aanmelden en wij nemen graag de mogelijkheden met u door.

Wat kan Pluripharm Direct voor onze apotheek betekenen?

U als apotheker weet hoe belangrijk het is om betrouwbaar te zijn. Uw cliënten rekenen op u. Pluripharm Direct helpt u hier graag bij. Wij zorgen dat uw cliënten de juiste hulpmiddelen en zorgondersteuning krijgen. Pluripharm Direct levert landelijk medische hulpmiddelen voor diabeteszorg, incontinentiezorg, stomazorg, wond en compressiezorg en medische voeding. Wij nemen de dienstverlening omtrent hulpmiddelenzorg volledig voor u uit handen. U kunt ervoor kiezen om de hulpmiddelen direct bij uw cliënt thuis te laten bezorgen. Levert u de hulpmiddelen liever zelf? Dat kan. Wij leveren de bestellingen dan bij u af in de apotheek. Wij verpakken de bestelling per cliënt en kan daarom direct aan de client worden afgeleverd zonder dat u tijd hoeft te besteden aan het verpakken van de bestelling. Pluripharm Direct voldoet aan de richtlijnen van de zorgverzekeraars en verzorgt de declaraties volledig. U ontvangt een vergoeding per client. Meer weten? Laat uw gegevens achter via apotheek aanmelden of bekijk onze samenwerkingsmodellen voor meer informatie.

Welke samenwerkingsvormen zijn er?

Er zijn 3 samenwerkingsmodellen:

Model 1 | Uitbesteden, bij dit model nemen wij de dienstverlening omtrent hulpmiddelenzorg voor een of meerdere zorggebieden volledig uit handen. Het enige wat u nog hoeft te doen is de cliënt doorverwijzen naar Pluripharm Direct.

Model 2 | Afleveren, bij dit model levert Pluripharm Direct de bestellingen kant en klaar aan uw apotheek. U houdt zelf een actieve rol in de aflevering aan uw cliënten. Het voordeel van dit model is dat alle bestellingen per client worden verpakt. De bestelling kan daarom direct aan de client worden afgeleverd zonder dat u tijd hoeft te besteden aan het verpakken van de bestelling.

Model 2 | Afleveren met spoedbox, bij dit model levert Pluripharm Direct de bestellingen kant en klaar aan uw apotheek. U houdt zelf een actieve rol in de aflevering aan uw cliënten. Alle bestellingen worden per client verpakt. De bestelling kan daarom direct aan de client worden afgeleverd zonder dat u tijd hoeft te besteden aan het verpakken van de bestelling. Daarnaast levert Pluripharm Direct spoedboxen voor verschillende zorggebieden. Onze spoedboxen bevatten hulpmiddelen die veelal in spoedsituaties nodig zijn. Zo kunt u in geval van acute situaties direct hulp bieden zonder afhankelijk te zijn van een leverancier.

Meer weten? Laat uw gegevens achter via apotheek aanmelden of bekijk onze samenwerkingsmodellen voor meer informatie.

Welke diensten heeft de Pluripharm Groep nog meer te bieden?

Pluripharm Direct is onderdeel van Pluripharm Groep. U kunt daarom naast de levering van medische hulpmiddelen ook bij ons terecht voor een tal van andere zaken. Zo houden we de lijntjes kort en heeft u alles op één plek. De diensten die Pluripharm Groep biedt zijn: Groothandel, Central Filling, Baxter, Pluriplus en Pact. Klik op de diensten voor meer informatie.

Incontinentiezorg

Wat is incontinentie?

Incontinentie is het niet kunnen ophouden van urine en/of ontlasting. Iemand die zijn of haar plas of ontlasting niet kan ophouden en dus geen controle heeft over zijn of haar blaas of sluitspier noemen we incontinent.

Welke vormen van incontinentie zijn er?

Er zijn veel verschillende vormen van ongewenst urine en ontlastingsverlies. De meest voorkomende vormen zijn stressincontinentie, urge-incontinentie, gemengde incontinentie, overloopincontinentie en functionele incontinentie.

Wat is ontlastingsverlies?

Ontlastingsverlies ofwel fecale incontinentie is het ongewild verlies van winden of ontlasting. Wanneer je winden of de volledige ontlasting ongemerkt verliest lijdt u aan ontlastingsverlies. Echter ook wanneer u maar een klein beetje ontlasting verliest of ongewild windjes laat is er sprake van ontlastingsincontinentie.

Wat is de oorzaak van urine-incontinentie?

Urine-incontinentie kent verschillende oorzaken. Daarnaast kan er sprake zijn van een combinatie van oorzaken. De meest voorkomende oorzaken zijn:

* Neurologische aandoeningen
* Verzwakte bekkenbodemspieren
* Operatieve ingrepen in de onderbuik
* Medicijngebruik
* Vergrote prostaat
* Een kleine blaascapaciteit

Wat zijn de oorzaken van ontlastingsincontinentie?

Ontlastingsincontinentie kent verschillende oorzaken. Daarnaast kan er sprake zijn van een combinatie van oorzaken. De meest voorkomende oorzaken zijn:

* Beschadiging van zenuwen die de bekkenbodemspieren en kringspier aansturen
* Verslapping of beschadiging van de kringspier
* Chronische ontsteking van de darmen
* Verzakking van de endeldarm

Welke hulpmiddelen zijn er voor incontinentieproblemen?

Er zijn veel verschillende materialen en hulpmiddelen beschikbaar voor wanneer u incontinent bent. Pluripharm Direct levert een breed assortiment aan absorberende en afvoerende materialen. Denk hierbij aan:

* Inlegverbanden met plakstrip en zonder plakstrip
* Slips en pants
* flex/ wing
* Catheters

Wij bieden materialen voor voor vrouwen, mannen en alle overige doelgroepen. Voor meer informatie over onze producten neem contact op met onze klantenservice. Onze zorgprofessionals adviseren graag.

Ik denk dat ik incontinent ben, wat kan ik doen?

De gevolgen van incontinentie kunnen uw dagelijks leven sterk beïnvloeden.Wanneer u vermoed dat u aan een vorm van incontinentie lijdt neem dan contact op met uw huisarts. De huisarts kan een juiste diagnose stellen of u indien nodig doorverwijzen naar een specialist. Op deze wijze zal u de juiste zorg ontvangen voor het behandelen van uw klachten.

Is incontinentie te genezen?

Afhankelijk van de vorm van incontinentie is de incontinentie te behandelen of te genezen. Wij raden aan uw situatie altijd met uw huisarts te bespreken. Deze kan een juiste diagnose stellen of u indien nodig doorverwijzen naar een specialist. Op deze wijze zal u de juiste zorg ontvangen voor het behandelen van uw klachten.

Diabeteszorg

Wat is diabetes?

Diabetes, ook wel diabetes mellitus of suikerziekte genoemd, is een ziekte waarbij er teveel glucose in het bloed zit. Het lichaam kan dan de bloedsuiker niet meer in evenwicht houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig of helemaal geen insuline aanmaakt. Insuline is een hormoon dat normaalgesproken de bloedsuikerspiegel regelt. Zonder het hormoon insuline kun je niet leven. Het zorgt ervoor dat koolhydraten, zoals suiker, uit uw voeding uw cellen in kunnen en niet achterblijven in het bloed.

Welke vormen van diabetes zijn er?

Er bestaan verschillende vormen van diabetes. De meest voorkomende zijn diabetes type 1, diabetes type 2, MODY en diabetes als gevolg van een andere ziekte.

Wat is diabetes type 1?

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte. Ons afweersysteem ruimt normaal gesproken alleen ziektes op. Wanneer iemand lijdt aan diabetes type 1 dan valt het afweersysteem het lichaam aan. Het afweersysteem vernielt de cellen die insuline aanmaken. Het menselijk lichaam heeft insuline nodig om een stabiele bloedglucosewaarden te behouden.

Wat is diabetes type 2?

Wanneer je diabetes type 2 hebt dan reageert je lichaam minder goed op insuline of maakt je lichaam niet genoeg insuline aan. Hierdoor blijft er teveel suiker in je bloed en krijg je hoge bloedglucosewaarden. Wanneer je hoge bloedglucosewaarden hebt zal dit uiteindelijk ernstige gezondheidsproblemen geven.

Hoe herken je diabetes type 1?

Bij diabetes type 1 zijn de symptomen vaak heel herkenbaar. Iemand krijgt namelijk in relatief korte tijd veel klachten. De symptomen van diabetes type 1 zijn:

* Veel dorst
* Veel plassen
* Geen of juist veel honger hebben
* Misselijk zijn en overgeven
* Ziek en beroerd voelen
* Plotseling gewichtsverlies
* Wazig zien

Herken je bovenstaande symptomen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw huisarts. Deze kan met een bloedglucose test controleren op diabetes. Mocht er sprake zijn van diabetes, is het van belang om direct te starten met behandelen.

Hoe herken je diabetes type 2?

Vaak weten mensen het niet wanneer zij diabetes type 2 hebben. De klachten kunnen namelijk ook andere oorzaken hebben. Aanwijzingen kunnen zijn:

* Blaasontstekingen en urineweginfecties
* Veel plassen
* Veel dorst
* Vermoeidheid
* Een droge mond
* Wazig zien
* Overige infecties

Als u langere tijd te hoge bloedsuikers heeft dan kunt u schade krijgen aan uw ogen, nieren, zenuwen en bloedvaten. Daarnaast heeft u met diabetes ook meer kans op hart en vaat ziekten zoals een hartinfarct of een beroerte. Psychische klachten zoals depressie komen ook voor. Herkent u deze klachten dan raden wij aan altijd contact op te nemen met uw huisarts. De huisarts kan een juiste diagnose stellen of u indien nodig doorverwijzen naar een specialist. Het is belangrijk om zo snel mogelijk te starten met behandelen.

Wat is de oorzaak van diabetes type 1?

Diabetes type 1 ontstaat door een fout in het afweersysteem. Over de oorzaak hiervan is niet veel bekend. Waarschijnlijk begint het ontstaan met aanleg hebben voor diabetes type 1, ook zonder dat dit in de familie voorkomt. De omgeving kan mogelijk ook een rol spelen. Sommige virussen en bepaalde voeding voor of na de geboorte zijn mogelijke oorzaken van diabetes type 1. Wel weten we dat diabetes type 1 in eerste instantie niet veroorzaakt wordt door een ongezonde levenstijl. Toch weten we allemaal dat een gezonde levenstijl belangrijk is. Het helpt om gezondheidsproblemen te verminderen en te voorkomen. Een gezonde levenstijl betekent niet roken, gezond eten en veel bewegen.

Wat is de oorzaak van diabetes type 2?

Er zijn verschillende oorzaken bekend in het ontstaan van diabetes type 2. De voornaamste oorzaak van diabetes type 2 is het hebben van teveel buikvet en overgewicht. Andere oorzaken kunnen zijn weinig lichaamsbeweging, ongezonde voeding, roken en ouder worden. Erfelijkheid kan ook een rol spelen in het ontstaan van diabetes type 2.

Welke hulpmiddelen zijn er voor diabetes?

Pluripharm Direct kan de volgende hulpmiddelen leveren voor diabetes:

* Glucosemeters
* Lancetten
* Hervulbare insulinepennen
* Pennaalden
* Prikpennen
*Saxenda
*Victoza
*Ozempic
*B12 injectiemateriaal

Voor meer informatie over onze materialen kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Zij helpen u graag verder.

Ik denk dat ik diabetes heb, wat kan ik doen?

Heeft u klachten en vermoed u diabetes? Ga dan direct naar de huisarts. De huisarts zal testen op diabetes via een bloedsuikertest. Het is in alle gevallen belangrijk om een diagnose te stellen en zo snel mogelijk te starten met behandelen.

Is diabetes te genezen?

Nee, diabetes is een chronische aandoening. Je kunt dus niet genezen van diabetes. Aangeraden wordt om zo gezond mogelijk te leven. Beweeg voldoende, eet gezond en stop met roken. Hiermee kunt u het risico op diabetes type 2 met de helft verkleinen.

Medische voeding

Wat is medische voeding?

Wanneer het moeilijk is om vast voedsel te eten kan medische voeding een oplossing zijn om toch voldoende voedingsstoffen en vitamines binnen te krijgen. Drinkvoeding of sondevoeding wordt gezien als medische voeding, ook wel dieetvoeding genoemd. Deze voeding is speciaal bewerkt en vloeibaar. Medische voeding bevat energie, eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen.

Waar is medische voeding voor?

Medische voeding kan worden voorgeschreven door een diëtist of een arts. Medische voeding wordt veelal in de volgende gevallen voorgeschreven:

* Bij ondervoeding of bij een risico op ondervoeding
* Bij bepaalde ziekten
* Bij bepaalde allergiën
* Bij algehele voedingsproblematiek
* Na een operatie

Welke soorten medische voeding levert Pluripharm Direct?

Pluripharm Direct levert drinkvoeding van de merken Nutridrink, Fresubin en Ensure. Heeft u vragen over deze producten? Onze klantenservice helpt u graag verder.

Wond en compressiezorg

Wat is een wond?

Een wond is een beschadiging waarbij de huid of het lichaamsweefsel daaronder door een kracht van buitenaf is gescheiden of beschadigd is geraakt en waarbij meestal bloedverlies optreedt.

Wat is oedeem?

Oedeem is een ander woord voor vochtophoping. Het zorgt voor een abnormale aanwezigheid van vocht op plaatsen in het lichaam waar vocht normaliter nauwelijks aanwezig is. Oedeem komt voornamelijk voor in de benen, voeten, enkels en knieën maar kan ook voorkomen in andere delen van het lichaam zoals de longen, buik, gezicht of handen.

Wat is compressietherapie?

Compressietherapie betekent letterlijk 'drukbehandeling' ook wel ambulante compressie genoemd. Bij ambulante compressietherapie worden elastische zwachtels gebruikt om oedeem in bijvoorbeeld een arm of been terug te dringen zodat het lichaamsdeel weer een stabiele omvang krijgt.     

Het doel van compressietherapie is tweeledig:

1. Het ondersteunt de functie van slecht functionerende kleppen in de afvoerende bloedvaten.

2. De ondersteuning helpt om de bloed- en lymfestroom te verbeteren.

Met  compressietherapie kan de zwelling (vocht), afhankelijk van de ernst, snel en definitief verdwijnen.     

Welke soorten compressietherapie zijn er?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen niet-elastische verbanden, korte-rek en lange-rekverbanden. De meest voorkomende compressietherapieën zijn: 
                                                                                                                                                                                                                  - Zwachtelen, hierbij wordt het verband met druk aangebracht                                                                                                                                    - Het dragen van een klittenbandkous, ook wel een wrap genoemd                                                                                                                            - Het dragen van een therapeutische elastische kous (TEK). Deze kousen worden alleen aangemeten wanneer er geen sprake meer is van oedeem in het onderbeen.                                                                                                                                                                                - Het gebruik van intermitterende Pneumatische Compressie systemen (IPC). Deze behandeling bestaat uit een manchet met luchtkamers om het been heen. Hierbij wordt er afwisselend door de luchtkamers compressie toegepast.                                            

Een behandeling met compressietherapie wordt pas gestart nadat er een diagnose is gesteld. Een vereist onderdeel van de diagnostiek vormt het uitvoeren van de enkel/arm-index. Aan de hand hiervan wordt de indicatie voor een behandeling opgesteld.

Welke soorten zwachtels zijn er?

Er zijn verschillende soorten zwachtels. Deze meest voorkomende zwachtels zijn:                                                                                           

Korte-rekzwachtels, voorheen werd er gebruikt gemaakt van de korte-rek zwachtels voor cliënten die mobiel waren en lange-rek zwachtels voor cliënten die bedlegerig waren. In de praktijk wordt er steeds minder gekozen voor het zwachtelen van bedlegerige cliënten omdat dit tot meer fouten en ongelukken heeft geleid. Deze zwachteltechnieken zijn zeer gespecialiseerd en worden tegenwoordig steeds vaker alleen nog uitgevoerd door een lymfe(oedeem) therapeut/specialist.
 
Korte-rek, wasbare zwachtels, deze zwachtels gaan gemiddeld 5 tot 6 weken mee. Wanneer besloten wordt de therapie te vervolgen zal er aanvullend ander materiaal ingezet moeten worden.
 
Korte-rek, kleefzwachtels, deze zijn mogelijk in te zetten als er maximaal 3x per week moet worden gezwachteld. Deze zwachtelmaterialen vereisen een speciale techniek. Het gebruik van een verkeerde techniek kan flinke schade veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat de verzorgende de juiste technieken goed beheerst.
Welke soorten wonden zijn er?

De meest voorkomende soorten wonden zijn:

Chirurgische wonden
Chirurgische wonden zijn insnijdingen die doelbewust door een zorgprofesional worden gemaakt. Denk hierbij vooral aan operaties. De wonden zijn over het algemeen nauwkeurig en schoon en worden vaak primair afgesloten met hechtingen, nietjes of kleef strips. In sommige situaties wordt de wond juist open gelaten om goed te kunnen genezen.    
 
Traumatische wonden
Traumatische wonden zijn plotselinge, ongeplande verwondingen, zoals schaafwonden, scheurwonden of snijwonden.
 
Brandwonden
Een brandwond is een verwonding aan de huid of ander weefsel welke is veroorzaakt door extreme hitte of kou, elektriciteit, chemische stoffen, wrijving of bestraling.

Diabetische voet
Wonden aan de voet welke worden veroorzaakt door diabetes noemen we een diabetische voet. De diabetisch voet ontstaat vaak pas na vele jaren als u diabetes heeft. Vaak zijn de wonden in combinatie met andere voetafwijkingen welke ook veroorzaakt worden door diabetes.
 
Druk- of doorligwonden
Druk- of doorligwonden ook wel decubitus genoemd worden veroorzaakt door langdurige druk op één plaats. Decubitus komt vaak voor bij mensen die veel moeten zitten of liggen. Het is een beschadiging van de huid en weefsel onder de huid die ontstaat door voortdurende druk.
 
Oncologische wonden
Een wond die ontstaat door de behandeling van kanker noemen we een oncologische wond. De wond ontstaat bijvoorbeeld door chemotherapie, chirurgie, radiotherapie of hyperthermie.  
 
Wonden door vaataandoeningen
Deze wonden ontstaan door een slechte doorbloeding. Bepaalde delen van weefsel in ons lichaam krijgen dan te weinig zuurstof. Hierdoor ontstaan wonden.
Wanneer is een wond accuut?

Een acute wond is een verwonding van de huid die plotseling optreedt in plaats van na verloop van tijd. Een acute wond geneest net zo voorspelbaar en net zo snel als een normale wond. Acute wonden kunnen overal op het lichaam voorkomen en variëren van oppervlakkige schrammen tot diepe wonden die de bloedvaten, zenuwen en spieren beschadigen.

Wanneer is een wond complex?

Een complexe wond kan diverse oorzaken hebben en is altijd het gevolg van een onderliggend lijden. Een wond wordt als complex beschouwd als deze, ondanks de juiste behandeling, binnen 4 tot 12 weken geen genezing vertoont. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slechte bloedvaten in de benen of bloedtoevoeraandoeningen bij diabetes (diabetesvoet) die de genezing in de weg staat. Een andere soort complexe wond is decubitus (doorligwond) bij immobiele mensen.

Wat zijn de 3 fases van wondgenezing?

1. De reactiefase
Deze fase bestaat uit de hemostase (bloedstolling) en de inflammatiefase (ontsteking). Deze fase vindt plaats na het ontstaan van de wond en duurt gemiddeld 4 tot 5 dagen.

2. De regeneratiefase
In deze fase is er aanmaak van nieuwe weefsel, ook wel granulatieweefsel genoemd en is er sprake van Proliferatie en vervolgens Epithelisatie.

3. De Rijpingsfase
Deze fase heet ook wel de re-modelleringsfase. Dit houdt in dat de wond al genezen is en er een litteken is ontstaan. Dit litteken heeft nog wel behandeling nodig. De huid heeft ongeveer 1,5 jaar nodig om goed te kunnen herstellen. Het litteken wordt nodig. De huid heeft ongeveer 1,5 jaar nodig om goed te kunnen herstellen. Het litteken wordt dan in deze fase behandeld met een litteken crème, gel of (speciaal) siliconeverband.

Welke kenmerken passen bij een gezonde wond?

Een gezonde wond is een rode wond. De wondbodem is schoon en bedekt met een korrelige, vochtig glanzende, helderrode weefselaanslag. Een rode wondbodem is een goed teken. De wond zal dan meestal goed genezen. Het is belangrijk dat de wondbodem wordt beschermd en niet uitdroogt.

Wanneer de wond geelbeslag (pusvorming) heeft kan dit duiden op een infectie. Hierbij is het van belang dat de wond met de juiste wondmaterialen wordt schoongemaakt en beschermd.

Wat kan ik verwachten bij een wondbehandeling of wondverzorging?

- Uw behandelaar brengt de oorzaak en beïnvloedende factoren in kaart.

- De wond wordt gereinigd: mogelijk lichaamsvreemde materialen, bloedstolsels, dood weefsel en losse weefseldraden worden uitgespoeld.

- Indien nodig wordt de wond gesloten door middel van hechten, plakken of door het aanbrengen van wondverband.

- Beschermen van de wond. Het wondvocht wordt opgevangen maar voorkomen wordt dat het wondbed te ver uitdroogt en/of te nat is.

- Infecties voorkomen of bestrijden. Er zal tijdig een arts worden ingeschakeld om een wondkweek of biopt af te nemen om, in geval van stagnatie in de genezing, de oorzaak te achterhalen.

Wat kan ik doen als ik een wond heb opgelopen?

Zodra er sprake is van een huidbeschadiging spoel de wond en wondomgeving dan goed uit. Dit kunt u het beste doen door de wond 5 tot 10 minuten uit te spoelen onder een lauwwarme kraan met stromend water langs het lichaam. Spoel niet direct op de wond.

Probeer de wond zo schoon mogelijk te verbinden en contacteer uw huisarts. De huisarts zal uw wond verzorgen en een behandelplan opstellen.

Als de wond na 21 dagen nog steeds niet is genezen dan is het raadzaam om nogmaals contact te leggen met de huisarts voor een doorverwijzing naar een specialist. Het kan namelijk zijn dat de wond minder goed geneest door een ‘onderliggend lijden’, dit zijn factoren die de wondgenezing op een negatieve manier kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan diabetes, gebruik van bloedverdunners, behandelingen bij de oncoloog en circulatieproblemen in de vaten.

Wordt mijn wondbehandeling vergoed?

Het antwoord is ja en nee.

Het wondmateriaal wordt wel of niet vergoed in de volgende gevallen:  

Ja, als de wond is beoordeeld door een arts of verpleegkundige.

Ja, als er sprake is van een ernstige aandoening waarbij de arts of verpleegkundige specialistische periodieke controles uitvoert.

Ja, als de wond langer dan 14 tot 21 dagen aanwezig is en nog geen tekenen van genezing laat zien.

Nee, als de wond binnen 7 tot 14 dagen geleden is ontstaan.

Alle wondmateriaal dat wordt besteld met een recept of een machtigingsformulier wordt door de zorgverzekeraar eerst met het eigen risico verrekend. Zodra het eigen risico is verbruikt wordt het materiaal door de zorgverzekeraar vergoed.

Stomazorg

Wat is een stoma?

Het woord stoma betekent mond of opening en is afkomstig uit het Grieks. De stoma is een gecreëerde opening in de buik welke is gemaakt van het eigen darmweefsel. De stoma wordt gecreëerd om urine of ontlasting door te laten. De urine of ontlasting wordt opgevangen door een stomazakje.

Is een stoma een ziekte?

Nee, een stoma op zich is geen ziekte. Het is een verandering om klachten van een aandoening of ziekte te verminderen. De levenskwaliteit wordt in veel gevallen met een stoma flink verbeterd.

Hoe ziet een stoma er uit?

Een stoma heeft een rode kleur. De stoma voelt aan als de binnenkant van de wang maar heeft geen zenuwuiteinden. U voelt er dan ook vrijwel niks van. Wel zitten er kleine bloedvaatjes in een stoma welke tijdens de verzorging of bijvoorbeeld door stoten wat kan gaan bloeden.  

Wanneer is een stoma nodig?

Er zijn 2 soorten stoma. Een urinestoma en een darmstoma. Er bestaan verschillende redenen waarom een stoma nodig is. De voornaamste reden voor een stoma is dat urine of ontlasting niet meer op de natuurlijke weg het lichaam kan verlaten.  

Wanneer is een urinestoma nodig?

Als de urine het lichaam niet meer op een natuurlijk manier het lichaam kan verlaten kan er gekozen worden voor een urinestoma. Dit zal voornamelijk het geval zijn bij een van de volgende aandoeningen:

  • Een aangeboren afwijking, zoals spina bifida (open ruggetje)
  • Kanker, zoals blaaskanker
  • Incontinentie
  • Een chronische blaasontsteking
  • Een aandoening waarbij het zenuwstelsel is aangetast, zoals een dwarslaesie of multiple sclerose

 

Wanneer is een darmstoma nodig?

Als de ontlasting het lichaam niet meer op een natuurlijk manier het lichaam kan verlaten kan er gekozen worden voor een darmstoma. Dit zal voornamelijk het geval zijn bij de volgende aandoeningen:

  • Een chronische darmontsteking, oftewel een inflammatoire darmziekte waarbij het darmslijmvlies ontstoken is, zoals de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa
  • Darmkanker
  • Een aangeboren afwijking, zoals een neurologische stoornis van de endeldarm of de afwezigheid van een anus
  • Darmpoliepen
  • Slecht functionerende darmen
  • Incontinentie
  • Lekkage van een darmnaad
Hoe lang moet een stoma blijven zitten?

Een stoma kan tijdelijk of blijvend zijn. Hoe lang een stoma moet blijven zitten is afhankelijk van de situatie en waarom je een stoma krijgt.

  • Een tijdelijke stoma kan aangelegd worden om zo een deel van de darm rust te geven als deze ontstoken is of om bijvoorbeeld een operatiewond te laten genezen. Na een tijd kan de stoma worden verwijderd en zal de ontlasting weer op een natuurlijke manier het lichaam verlaten.
  • Een blijvende stoma kan noodzakelijk zijn indien een aandoening ervoor zorgt dat de normale darmfunctie wordt belemmerd of wanneer de rectumspieren verwijderd worden of niet meer goed werken.
Hoe wordt een stoma aangelegd?

Een stoma aanleggen gebeurt onder volledige narcose en wordt aangelegd via een kijkoperatie of een buikoperatie. Afhankelijk van de reden van de stoma wordt bepaald hoe en waar op het lichaam de stoma wordt aangebracht.

Hoe werkt een darmstoma?

Wanneer een darmstoma wordt aangelegd, wordt het uiteinde van de darm dat de stoma vormt, via een kleine opening in de buikwand naar buiten gebracht. Daarna wordt de darm dubbelgevouwen en in de buikwand vastgehecht. Hierop wordt een stomazakje geplakt. Het stomazakje vangt de ontlasting op.

Hoe werkt een urinestoma?

Bij een urinestoma wordt er een stukje van de darm losgemaakt. Dit stukje is rond de 12 tot 15 centimeter groot. Na het vrijmaken van het stukje darm worden de urineleiders in de darm geplaatst. Het uiteinde van het stukje darm wordt dan door een kleine opening in de buikwand naar buiten gebracht en aan de buikwand vastgemaakt. Via de urinestoma loopt er steeds een stroom urine vanuit de nieren door de urineleiders naar het stukje darm dat vervolgens wordt opgevangen door het opvangzakje.

Wat gebeurt er na de aanleg van een stoma?

Nadat de operatie is uitgevoerd, bekijkt de stomaverpleegkundige welk stomamateriaal het meest geschikt is voor uw situatie. De stomaverpleegkundige leert je ook hoe de stoma te verzorgen, het stomazakje te vervangen en hoe de huid rondom de stoma het beste schoongehouden kan worden.

De eerste periode na de operatie kan het zijn dat de stoma er anders uitziet. Zo kan deze rood en gezwollen zijn. De zwelling verdwijnt na enkele dagen en de stoma zal dan ook krimpen. Na ongeveer 3 maanden is de omvang constant.

Welke stomasystemen bestaan er?

Er bestaan twee soorten stomasystemen:

  • Een één-delig systeem, hierbij is het kleefsysteem die rondom de stoma wordt aangebracht compleet inclusief opvangzakje.
  • Een tweedelig systeem, hierbij wordt het kleefsysteem eerst aangebracht en daarna wordt hierop een opvangzakje bevestigd. De stoma bestaat dus uit twee delen.
Kan ik zwemmen met een stoma?

Ja, dat kan. Belangrijk is wel dat de maag leeg is wanneer u een darmstoma heeft. Na het zwemmen kunt u het materiaal vervangen. Kortom, geen reden om niet te kunnen genieten van een dagje zwemmen.

Wat kan ik doen bij onaangename geuren?

De opvangzakjes worden gemaakt met folie welke geen lucht doorlaat. Eventuele geurtjes blijven daarmee in het zakje en zou je dus doorgaans niet moeten ruiken. Tijdens het vervangen van het opvangzakje kunt u wat geur opmerken.

Wanneer u op andere momenten geuren opmerkt kan dit betekenen dat de stoma lek is, het opvangzakje defect is of dat de stoma niet goed is schoongemaakt. Neem altijd contact op met uw stomaverpleegkundige wanneer u buiten het verschonen om geuren opmerkt.

Wat kan ik beter niet doen met een stoma?

Om risico’s op complicaties te vermijden raden wij aan volgende zaken te vermijden:

  • Drink of gebruik geen ongekookt kraanwater, drink uit flessen
  • Gebruik geen ijsklontjes
  • Eet zo min mogelijk rauwe groenten, vlees of vis. Schil al het fruit dat u eet
  • Eet geen schepijs of softijs